מרכז נורית פרגל - חוגי ספורט טיפולי
תמונת אווירה, ילד עם כדור טיפולי גדול
נורית פרגל - פיתוח מיומנויות התנועה - לוגו
פייסבוק - נורית פרגל

054-6556684

.

חוגי ספורט טיפולי

"השנים הראשונות בחייו של הילד הן המכריעות בהתפתחותו, זהו גם הגיל בו נפערים הפערים הגדולים ביותר: ילד שלא רכש את הכלים הדרושים בגיל צעיר, יתקשה לרכוש אותם מאוחר יותר". (מתוך דו"ח וועדת דוברת).

ספורט טיפולי הוא תהליך העושה שימוש באמצעים מתחום התנועה, המשחק והספורט במטרה לפצות על ליקויים ספציפיים בתפקוד הגופני והרגשי. 

במהלך שנות הילדות ובית הספר היסודי, ההצלחות של הילד והפעוט בלמידה, במשחק, תחרות והתחברות לילדים אחרים נובעות לרוב מיכולות טובות בביצועים המוטוריים.

גזירה, ציור, העתקה, כתיבה, נגינה, ריצה, קפיצה, זריקה, תפיסה ובעיטה מהוות רק חלק מהמיומנויות הבסיסיות אשר נדרשות מהילדים במסגרת הבית ספרית.

שליטה במיומנויות מוטוריות מהווה גורם חשוב בהתפתחות החברתית והרגשית של הילדים וכן בתפקודי ההתנהגות והלמידה שלהם.

אצל רוב הילדים התפתחות המיומנויות המוטוריות מתרחשת בקלות יחסית – תנועה ומשחק הם אלמנטים יסודיים בתהליך ההתפתחות והלמידה. התנועה היא צורך ראשוני לאדם והיא דרושה לפעילותו במשך כל חייו כדי להתקיים, כדי להבין את סביבתו, להסתגל אליה, לשלוט בה וליצור קשר עם הזולת.

יחד עם זאת , כ - 20% מכלל אוכלוסיית הילדים בגילאי 4-11 , מציגים ליקויים מוטוריים בדרגות שונות .

 הליקויים המוטוריים יכולים בקלות להפוך לקשיים רגשיים- תפקודיים. קושי רגשי זה יכול להתרחש בדרך הבאה: ילד כזה מראה הישגים מוטוריים נמוכים וחווה כישלונות חוזרים ונשנים. החוויה השלילית גורמת לחרדה והימנעות מפעילות גופנית –עובדה הגורמת לניסיון מועט בפעילות גופנית .חווית הגוף לא טובה, חולשה שרירית , כושר גופני ירוד - הפער בין הילד לילדים אחרים בני גילו – הולך וגדל , חווית הפער עלולה לייצר הערכה אישית נמוכה ודימוי עצמי שלילי.

מי יכול ליהנות מספורט טיפולי?

 ילדים המציגים:

  • איחור בשליטה באבני דרך התפתחותיים ראשוניים: התהפכות, זחילה, ישיבה, הליכה וכו'.
  • קשיים במיומנויות יסוד ואיכויות תנועה ירודות: קפיצה, דילוג,טיפוס,זריקה , תפיסה, בעיטה ועוד.
  • קשיים במוטוריקה עדינה ומיומנויות הנגזרות ממנה: גזירה, ציור, השחלה, ציור וכו'
  • קשיים בתפקודים היום יומיים: כגון עצמאות בלבוש ואכילה.
  • קשיים בויסות חושי: צורך במגע חזק, הימנעות ממגע, צורך קבוע בתנועה, פחד מכוח הכובד וכו' אטיות כללית דפוסי תנועה מסורבלים.
  • קשיים בתפקודים חברתיים: קושי ביצירת תקשורת נכונה, קושי בהבנת סיטואציות חברתיות, ביישנות וכו'
  • קשיים רגשיים: סף תסכול נמוך, רגזנות והתפרצויות בכי וזעם, קשיי הסתגלות לשינויים, תחושת מסוגלות נמוכה ודימוי עצמי וגופני נמוך ועוד.
  • קשיים התנהגותיים : קושי בקבלת גבולות, קושי בדחיית סיפוקים, אימפולסיביות, אלימות, הסתגרות, התבודדות ועוד.

 

הדגשים והמטרות בטיפול הם מגוונים:

  1. הנאה מפעילות גופנית.
  2. שיפור והקניית מיומנויות יסוד כמו קפיצה, בעיטה, זריקה וכו'.
  3. מציאת שיטות עוקפות ופיצויים לשיפור תפקודים.
  4. חשיפה לחוקי משחק, לגבולות ברורים ולשיתוף פעולה בקבוצה.
  5. שיפור ופיתוח הכושר הגופני.
  6. חיזוק ובניית מוטיבציה פנימית ואי ויתור לאחר כישלון.
  7. חיזוק ושיפור יכולת ההתמדה במשימות.
  8. שיפור הביטחון העצמי.


שיעורי הספורט הטיפולי מתקיימים בעבודה פרטנית או בקבוצות קטנות של עד שישה ילדים ובהם עוברים הילדים הערכת תפקודים לפני שיבוצם לטיפול פרטני או בקבוצה המתאימה להם מבחינת הצרכים והגיל. לאחר המפגש עם הילד מתקיים מפגש עם ההורים להגדרת מטרות הטיפול, מהלך הטיפולים ומתן כלים להורים להתמודדות עם קשיים הילד . במידת הצורך יופנו ההורים לאבחונים או טיפולים נוספים.