דף הבית >> מאמרים >> גן השעשועים-מרחב של למידה,חיזוק ולמידה

גן השעשועים - מרחב של למידה, חיזוק ולמידה

הקיץ בעיצומו, הקייטנות ברובן הסתיימו ואנו מוצאים את הילד שלנו יושב שעות ארוכות מול הטלוויזיה, הטאבלט או מול המחשב בחוסר מעש או תנועה.

זה בדיוק הזמן לצאת איתם אחה"צ לגן השעשועים.

למה? כי בגן השעשועים הילד ימצא ביטחון עצמי, עצמאות, תחושת מסוגלות, התחברות לילדים אחרים ובנוסף לכל זאת, גם יחזק את שיווי המשקל, את תשתית גופו, יעבוד על היציבות, על פיתוח המוטוריקה הגסה ועוד.

מדוע כל כך חשוב שהילד יתנדנד, יסתובב בקרוסלה, יטפס על סולמות ויתגלש במגלשה? מכיוון שכל אלו תורמים להתפתחותו של הילד בכל המישורים.

גלישה במגלשה היא חוויה נעימה לפעוטות כמו למבוגרים, תחושת התנועה המהירה ומגע הרוח וה"נפילה" או העצירה על המשטח החולי או הגומי הרך בסיום הגלישה- מאפשרים למערכת התחושה הפנימית של גופינו לקבל משוב חשוב מאוד להתפתחותנו. 

המגלשות הסיבוביות והזוויתיות מאפשרות למערכת התנועה ושיווי המשקל לקבל גירוי חזק ומאמנת את המערכות הללו להתמודד עם מצבי חוסר שיווי משקל ועבודה כנגד כוח הכובד, גם על הקרקע.

ילדים רבים, מגדילים לעשות ומתגלשים על הבטן או שוכבים על הגב כאשר הראש או הרגליים קדימה. ככל שהילד יתנסה יותר בחוויות מהסוג הזה, התפתחותו תהא טובה יותר ומאוזנת יותר.

ילדים רבים מנסים לטפס על המגלשה- הטיפוס מחזק את הזרועות, שרירי הגב, הרגליים וחגורת הכתפיים תוך שמירה על שיווי המשקל ועובדת על הרוטציות שכל כך חשובות ליציבה ואף לכישורי המוטוריקה העדינה , שבה יד אחת מבצעת פעולה אחת והשנייה, מבצעת פעולה אחרת.

ההתרגשות ותחושת ההישג הן נפלאות עבור הילדים והביטחון בגופם לאחר הצלחה כזו הוא בלתי יתואר.


מגלשות סגורות מאפשרות גם הן חוויה חושית נוספת- חושך, אקוסטיקה אחרת (חזקה יותר מעוצמת הקול הרגילה) והתנתקות מהעולם החיצון. תחושה זו של התמודדות עם המקום הסגור, החשוך והמופרד, לעיתים מפחידה את הילדים והם זקוקים לעזרה בפעמים הראשונות שהם מבצעים זאת, אך לאחר מכן- יבצעו לבד ותחושת העצמאות והמסוגלות יתעצמו פלאים!

ומה לגבי נדנוד בנדנדה?ישנם נדנדות מסוגים שונים ורובם מאפשרים לילד לחוות ולאמן את מערכת התנועה ושיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית) בצורה נהדרת. התחושה של עוצמות, מהירויות וגבהים משתנים כאשר הילד שולט בהם, מלמדת אותו רבות על כיוונים (קדימה ואחורה), על גבהים (נמוך וגבוה), על מהירות (לאט ומהר) ומחדדת אצלם את הצורך בתכנון תנועה, קואורדינציה, וויסות כוח ותזמון.

ילדים שלא מוכנים או לא מתנסים בחוויות הללו, מסיבות שונות, כי הם פוחדים או מבלים זמן רב במצב סטטי מול הטלוויזיה,לא מפתחים ולא מאמנים את מערכות התחושה שלהם כראוי. התוצאה היא חולשה במישורים רבים כגון: כתיבה, יציבה, משחקי כדור, תנועה במרחב וכושר גופני.


ומה לגבי הקרוסלה? הסולמות? הגשרים? את זה אני שומרת לפעם הבאה.
ובינתיים, צאו עם הילדים כמה שיותר לחצר המשחקים ואפשרו להם להתנסות 
ולחוות את כל החוויות החשובות כל כך להתפתחותם המוטורית, הרגשית, החברתית
והקוגניטיבית.

להמשך המאמר>>>
 

מרכזי נורית פרגל:

גדרה
אצ"ל 10 סטודיו נורית פרגל
רוזנר 5 נווה אורנים
054-6556684
אשדוד
השייטים 12  מתנ"ס ד'
מכון מסילות החרציץ 3 א'
054-6556684
ירושלים
פתח תקוה 16
054-6556684
כל הזכויות שמורות © מרכזי נורית פרגל  •  קופת חולים כללית  •  המלצות  • ערוץ יוטיוב נורית פרגל  •  מפת האתר
עיצוב גרפי: סטודיו עדנה ריקלין