054-6556684

.
דף הבית >> מאמרים >> גן השעשועים- מרחב של למידה, חיזוק והעצמה! המשך

גן השעשועים- מרחב של למידה, חיזוק והעצמה! המשך

במאמר הקודם כתבתי על החשיבות של פעילות בגן השעשועים- על הנדנדות והמגלשות בגנים רבים מצויות קרוסלות מסוגים שונים, קרוסלות הנעות בעזרת ההורים או קרוסלות לילדים המופעלות על ידם כאשר הם יושבים ומסובבים את ההגה.
מדוע חשוב להסתובב בקרוסלה לשני הכיוונים?  הקרוסלה מאמנת למעשה את המערכת הווסטיבולרית- מערכת שיווי המשקל והתנועה. 

היא מאפשרת לגוף לקבל את הגירוי התנועתי ומחייבת אותו לייצר עבודה שרירית כדי לייצב את הגב ואת כל הגוף. ילדים אוהבים לרוץ ולאחוז בקרוסלה מבחוץ או בכלל, להיתלות מבחוץ ולהסתובב- כל עוד זה לא מסוכן אז אין בעיה!
שימו לב, ברגע שהילד זקוק לתנועה חזקה והסיבוב הרגיל לא מספק אותו- אנו צריכים לבדוק האם הוא זקוק לגירוי נוסף ואז לאפשר ולתת לו אותו. 
ילדים שמקבלים בחילה, סחרחורת ולעיתים גם מקיאים אם הם עולים על הקרוסלה- המערכת שלהם לא מעבדת נכון את הגירוי של הסיבוב המעגלי ויש להם בעצם רגישות יתר הדורשת טיפול ועזרה. 
מתקנים הבנויים מסולמות, גשרים וחבלים קיימים בהרבה גני שעשועים.
הטיפוס על החבל, על הסולם או אפילו על המגלשה מחזק את שרירי הידיים, הרגליים וחגורת הכתפיים. הטיפוס מפתח את התיאום בין היד והרגל הנגדית ומתרגלת את היציבה והתנועה והמעברים ביניהם. ככל שהסולמות או המתקנים גבוהים יותר- החוויה מאתגרת יותר. הטיפוס על הסולם הוא פעולה מורכבת המחייבת להפריד את התנועות של היד והרגל לסירוגין.

כדאי לתרגל גם ירידה מסולם המייצרת חוויה ודרישה שונה לגוף מאחר ואין אפשרות לראות את השלבים כדי להניח עליהם את הרגליים ופעולה זו מאמנת את המערכת של התחושה הפנימית בגוף- כבר מגיל 3
יכולים הילדים לטפס ולרדת באופן עצמאי. יש ילדים שזקוקים להגיע גבוה ככל שניתן ואף מבצעים פעלולים מסוכנים בלי לחשוב יותר מדי. 
ילדים אלו זקוקים להכוונה ואזהרה מוקדמת- שיבינו את הסיכונים הכרוכים בטיפוס מעל המתקן ולא בתוכו או קפיצה מקצה המתקן ומטה.
ילדים המוכנים לטפס שניים-שלושה שלבים בלבד ופוחדים לבצע לבדם טיפוס על המתקנים, יש לבדוק האם הם פוחדים גם בעליה על הגשרים או מתקנים נמוכים שאינם יציבים. 
ילדים אלו לא מעבדים נכון את תחושת התנועה וזקוקים לעזרה ברגישות היתר שיש להם מכוח הכובד, מהתנועה והגובה.
גשרים שונים מחברים פעמים רבות בין מתקנים שונים, לעיתים יש מנהרות או ספיראלות הנכנסות לתוכן. מעברים כאלה דורשים שינויים של מנח הגוף ממצב של טיפוס או הליכה זקופה להליכה על מתקן לא יציב, לזחילה במנהרה וכו'. 
השינויים הללו חשובים להתפתחות החושית והמוטורית- הילד לומד תפיסת עומק שעליו הוא נמצא, ההתנסויות החוזרות והנשנות מפתחות מאוד את תחושת המסוגלות, ההצלחה והביטחון העצמי.
לסיכום, גן השעשועים מספק לילד חוויות רבות ומגוונות והוא מהווה מרחב מצוין על מנת לאפשר לו לבנות את חוסנו, ביצועיו, יכולותיו ואף להבחין אם משהו שבני גילו עושים בקלות- מהווה קושי עבורו. זה המקום לעזור לו ולאפשר לו ליהנות מהחוויה הזו.

 

גם הפעם אשמח לשמוע את תגובותיכם ולקבל מכם משוב.
אהבתם את המאמר? אתם מוזמנים להעביר אותו הלאה!
 

מרכזי נורית פרגל:

גדרה
אצ"ל 10 סטודיו נורית פרגל
רוזנר 5 נווה אורנים
054-6556684
בית שמש
רמה ב' קדושת אהרון 6
"לחיים קינדרלעך"
054-6556684
ירושלים
פתח תקוה 16
054-6556684
כל הזכויות שמורות © מרכזי נורית פרגל  •  קופת חולים כללית  •  המלצות  • ערוץ יוטיוב נורית פרגל  •  מפת האתר  • הצהרת נגישות
עיצוב גרפי: סטודיו עדנה ריקלין
אשדוד
השייטים 12  מתנ"ס ד'
מכון מסילות החרציץ 3 א'
054-6556684